Kosten thuiskantoor ingeven als beroepskost
Gebruikt u als bedrijfsleider een deel van uw woning als kantoor voor uw vennootschap? Dan kan u, i.p.v. het te verhuren aan uw vennootschap of uw vennootschap u hiervoor een onkostenvergoeding te laten betalen, de kosten in aftrek nemen van uw loon.
Zoals u weet kan u van uw loon als bedrijfsleider beroepskosten aftrekken. U hebt daarbij de keuze tussen het forfait en de werkelijke kosten. Het forfait bedraagt 3% van het brutoloon na aftrek van sociale bijdragen, met een maximum van € 3.130 voor inkomstenjaar 2025 (art. 51, lid 2, 2° WIB). Kiest u voor werkelijke kosten, dan moet u uw uitgaven aantonen.
In bepaalde gevallen kan u de kosten van een thuiskantoor aftrekken, nl. als de kosten inherent zijn aan uw beroepsactiviteit als bedrijfsleider. Denk aan het gebruik van het thuiskantoor voor hoofdzakelijk administratie, boekhouding, financiën…
Zijn de kosten daarentegen inherent aan de maatschappelijke activiteit van uw vennootschap dan kan u ze niet in aftrek nemen via uw aangifte personenbelasting als bedrijfsleider. Dit zal het geval zijn als u het thuiskantoor gebruikt voor de eigenlijke activiteit van uw vennootschap (handel, diensten, productie…). In deze laatste optie heeft u de keuze tussen uw vennootschap of een huur te laten betalen of u een onkostenvergoeding te betalen.
Uw dossierbeheerder kan voor u de verschillende opties vergelijken. De keuze voor aftrek van de werkelijke kosten in uw aangifte personenbelasting is uiteraard vooral interessant als die duidelijk hoger liggen dan het forfait waarop u automatisch recht heeft.
Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.